==3D Printer==
De 3D printer die we op school gebruiken is de Prusa i3 MK2. Helaas is een 3D printer niet zo slim als een normale 2D printer. Nadat je bijvoorbeeld vanuit Word een document naar een 2D printer stuurt, moet de printer nog weten wanneer die een puntje zet. Hij zet een heleboel puntjes die samen een letter, een woord en een zin vormen. De 2D printer heeft hier zelf een programma voor. Maar, een 3D printer niet. Er zijn namelijk heel veel meer mogelijkheden waarop die dit kan doen dan een 2D printer. Dus hebben we voor een 3D printer aparte software die dit voor de printer doet, in ons geval Slic3r. Slic3r kan niet zomaar met alle bestanden overweg. Dus we moeten vanuit Fusion 360 het ontwerp gereed maken voor Slic3r. Klik in Fusion op het icoon van de pagina en vervolgens op 3D print. Er opent nu een schermpje dat 3D print heet. Selecteer je muntje en klik vervolgens op OK. Er moeten geen vinkjes staan (zie afbeelding)! Als het goed is kan je daarna kiezen waar je je ontwerp wilt opslaan. Kies een logische locatie.
[[File: 3d_9.jpg]]
==Slic3r==
[[File:3d_11Rare naam he?! Je spreekt het gewoon uit als 'sleiser' of in het engels 'slicer'.png|50px|right]]Slic3r staat al De 'e' vervangen voor je geïnstalleerd op de laptops op school. Als je thuis op je computer wilt zetten, dan kan je '3' zullen de makers van het programma (+ heel veel andere programma’s voor de printer) hier vinden: http://bitongetwijfeld gedaan hebben omdat het over 3D printen gaat .ly/2wgnDKg. Op de laptops op school vind je het programma onder het icoon dat hiernaast staat.
[[File:3d_11.png|50px|right]]Slic3r staat al voor je geïnstalleerd op de computers in de Studio (dat zijn die 6 iMacs in het kleine hokje in lokaal 02). Als je thuis op je computer wilt zetten, dan kan je het programma (+ heel veel andere programma’s voor de printer) hier vinden: http://bit.ly/2wgnDKg. Op de computers op school vind je het programma onder het icoon dat hiernaast staat.
Nu heb je een klein probleem misschien: Als je de munt op een laptop gemaakt hebt hoe krijg je dan het bestand dat je in Fusion360 gemaakt hebt in Slic3r? Simpel: E-mail het even naar jezelf.
Ook moet je niet vergeten dat Fusion360 alles dat je gemaakt hebt in 'the cloud' (en dus op internet) opslaat. Je kunt op de computers in de Studio dus ook gewoon nog even Fusion360 opstarten en je ontwerp even opslaan zoals je dat eerder op de laptop misschien al deed. Je kunt het daarna in Slic3r openen.
Als je het programma start, dan krijg je een scherm dat hier op lijkt:
Door linksboven op [[File:3d_13.jpg]] te klikken, kun je je ontwerp toevoegen aan het programma. Doe dit. Het programma bedenkt vervolgens zelf wat de handigste manier is om je ontwerp te printen. Hier heeft het niet altijd gelijk in! Als je muntje rechtop staat, klik er dan met de rechtermuis knop op en selecteer rotate. Het geeft je dan de mogelijkheid om het muntje rondom een as te draaien. De assen zie je op het plaatje hierboven. De blauwe lijn is de z-as, de rode de x-as en de groene de y-as. Bij wiskunde leer je hoe je moet werken met deze assen. Voor nu is het voldoende als je even nadenkt hoe je je muntje moet draaien. Dit is meestal rond de x-as of de y-as. Klik op de goede as. Vervolgens moet je aangeven hoever het muntje moet draaien. 360 betekent dat het muntje 360 graden draait, oftwel precies een heel rondje. Dat is natuurlijk niet zo zinvol. Meestal wil je dat je muntje maar een kwart rondje draait, oftewel 90 graden ( 360 gedeeld door 4 ).
Nu is het tijd om de goede instellingen te selecteren. Helaas pakt de MacBook niet automatisch de goede instellingen, dus moeten we dit handmatig doen. Kijk goed op de plaatjes hieronder welke instellingen je moet hebben.
Weet je zeker dat alle instellingen kloppen? Klik dan op [[File:3d_14.jpg]] . Zet dit bestand op de SD-card van de printer en je kan je ontwerp eindelijk gaan printen! Hier vind je een korte handleiding voor de 3D printer: [[Handleiding 3D Printer]]