==Les 3: Activities==
===Definiëren===
Activities worden bij gewone apps het meest gebruikt. Elke activity die je gebruikt, moet je in de AndroidManifest.xml opgeven.
<br>
Een activity definieer je binnen de <code><application></code>-tag. Dat doe je zo:
<presyntaxhighlight lang="xml" line="line">
<application
...
</application>
</presyntaxhighlight>
Hierna kan je de activity gebruiken, anders krijg je een error: Activity not Found.
<br>
Als je wilt dat je de activity kan opstarten vanaf je homescreen, dan moet je de volgende activity toevoegen:
<presyntaxhighlight lang="xml" line="line">
<application
...
</application>
</presyntaxhighlight>
Je hebt nu een Intent Filter toegevoegd. Dit filter zorgt ervoor dat de activity wordt gestart, als het filter aan bepaalde voorwaarden voldoet. In dit geval, als je app is opgestart via het homescreen.
Voeg je meer activities toe met hetzelfde Intent Filter (in dit geval voor homescreen), dan heb je de keuze welke activity je opstart. In dit geval zorgt <code>activity:label</code> ervoor welke naam er komt te staan bij het app icoontje. Het app-icoontje zelf definieer je met <code>activity:icon="@drawable/ic_naamVanIcon"</code>.
Nadat we de activity hebben gedefinieerd, kunnen we de activity zelf maken. Dit gebeurt in Java. Als de activity nog niet bestaat, moet je hem aanmaken. Zoals hierboven maken we de <code>com.example.app.MainActivity</code> aan.<br>
Alle JAVA-bestanden staan in de map <code>src/</code> (Eclipse) of <code>java/</code> (Android Studeo (Gradle)).
In dit geval maak je een bestand aan met de naam <code>MainActivity.java</code> in de map <code>src/com/example/app/</code> of <code>java/com/example/app/</code>.
===Maken===
Nu het bestand is aangemaakt, gaan we het bewerken.