Er komen geen toetsvragen over uiteraard, maar het is toch slim om alles even goed door te lezen. Ben je halfverwege je aandacht kwijt, ga dan even een rondje lopen ofzo en ga dan na een minuut of 3 weer verder. Zo blijf je bij de les zogezegd!
=== Waarom Python en niet JS / PHP / C / Swift / Haskell / Perl etc. etc.? ===
Goeie vraag, blij dat je hem stelt. Het antwoord is vrij simpel: Met Python kun je (bijna) alles.
Python wordt veel gebruikt voor data analyse, kunstmatige intelligentie, DevOps (zoek dat maar eens op) en Cyber Security. Aangezien jullie op een gymnasium zitten is de kans heel groot dat je dit dus gaat tegenkomen; Is het niet in je directe studierichting, dan is het wel in een secundair traject!
=== Waarom is het niet zo snel dan? ===
Daarvoor gaan we even terug naar de programmeertaal C die je gebruikt hebt bij de Arduino.
Meer over Python kun je vinden op de wikipedia pagina ervan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Python_(programmeertaal)#Interpreter
=== Waarom vinden mensen het dan toch cool? ===
Omdat het een vrij lage drempel heeft en omdat goed geschreven Python code heel goed leesbaar is (sterker nog: Hoe leesbaarder je code, hoe beter deze is!).
Ook zijn er heel veel modules in gemaakt. Dat zijn kleine pakketjes Python code die je kunt gebruiken. Er is bijna geen universiteit waar je het niet meer krijgt dus je hebt er de rest van je leven iets aan!
=== Kan ik er thuis mee werken? ===
Jazeker! Je kunt Python gratis downloaden van de website en dan op je computer installeren. Meer daarover kun je hier lezen: [[Python Installeren]].
=== Hoe gaan we dat op school doen? ===
Tijdens het eerste deel van deze reeks werken we op een iets andere manier met Python dan doorgaans begonnen wordt. We werken met een zogenaamd Jupyter notebook (Engelstalig wikipedia artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Jupyter)
Binnen het notebook zie je een mooie relatie tussen je code en de uitvoer ervan. Dit is om de programmeertaal te leren een fijne manier!
=== Oh ja joh? ===
Ja.
=== ... dus? ... ===
Goed, zonder gekheid; Hoe zit dit stuk OMA in elkaar.
De eindopdracht bespreek je met je docent. Een programma schrijven dat veel kan is best moeilijk, dus we verwachten een programma dat iets kleins kan maar wel leuk is!
== De Opdrachten ==
De opdrachten vind je in schoolweek 2 hier!