Android Apps Maken: verschil tussen versies
Regel 10: | Regel 10: | ||
* [https://www.w3schools.com/xml/|Tutorial XML] (XML) | * [https://www.w3schools.com/xml/|Tutorial XML] (XML) | ||
− | ==Les 1== | + | ==Les 1: Een Android-Project maken== |
Hierin wordt er uitgelegd hoe je nieuwe Android-app Projecten aanmaakt. | Hierin wordt er uitgelegd hoe je nieuwe Android-app Projecten aanmaakt. | ||
− | ==Les 2== | + | ==Les 2: AndroidManifest== |
Afhankelijk van de IDE die je gebruikt, zal je project-omgeving er verschillend uitzien. Over het algemeen worden vaak de volgende bestanden automatisch aangemaakt: | Afhankelijk van de IDE die je gebruikt, zal je project-omgeving er verschillend uitzien. Over het algemeen worden vaak de volgende bestanden automatisch aangemaakt: | ||
Regel 54: | Regel 54: | ||
* <code>android:versionCode</code> is de versie van je app in een getal. Elke keer als het getal groter is dan de vorige versie van de app, dan geeft Google Play Store een melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is. | * <code>android:versionCode</code> is de versie van je app in een getal. Elke keer als het getal groter is dan de vorige versie van de app, dan geeft Google Play Store een melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is. | ||
* <code>android:versionName</code> is de versie van je app in een zin, als <code>android:versionCode</code> 125 is, dan is de naam bijvoorbeeld 'Beta 12.5', maar het kan ook iets zijn wat totaal niet lijkt op <code>android:versionCode</code>. | * <code>android:versionName</code> is de versie van je app in een zin, als <code>android:versionCode</code> 125 is, dan is de naam bijvoorbeeld 'Beta 12.5', maar het kan ook iets zijn wat totaal niet lijkt op <code>android:versionCode</code>. | ||
− | |||
<br> | <br> | ||
Binnen de <code><manifest></code>-tag staat de <code><application></code>-tag. Ook deze tag heeft een aantal attributen: | Binnen de <code><manifest></code>-tag staat de <code><application></code>-tag. Ook deze tag heeft een aantal attributen: | ||
Regel 61: | Regel 60: | ||
* <code>android:theme</code> is een thema voor je app. | * <code>android:theme</code> is een thema voor je app. | ||
* en wat andere (nu onbelangrijke) attributen. | * en wat andere (nu onbelangrijke) attributen. | ||
+ | <br> | ||
+ | Binnen de <code><application></code>-tag, staat nu maar 1 andere tag, de <code><activity></code>-tag. Behalve deze tag, kunnen er ook andere tags instaan. Hier staan de belangrijkste op een rijtje: | ||
+ | <code><activity></code>: Een onderdeel van je app die je echt op je scherm ziet. | ||
+ | <code><service></code>: Een achtergrondproces die je niet op het scherm ziet. | ||
+ | <code><receiver></code>: Een onderdeel die kan worden opgestart als er iets op het systeem gebeurt. | ||
+ | <br> |
Versie van 12 mei 2017 om 16:29
Hier wordt uitgelegd hoe je een Android-app maakt. Android is een bekend besturingssysteem (OS), dat op vele telefoons staat. Voor dit besturingssysteem kan je apps maken, die je vervolgens kan installeren en gebruiken. Als app-ontwikkelaar kan je de app uploaden naar Google Play, zodat ook anderen de app kunnen gebruiken.
Voorkennis
Android-apps schrijf je in Java en XML. Om een app te kunnen schrijven is het dus handig als je weet hoe Java en XML in elkaar zitten. Hieronder vindt je enkele links waarin het wordt uitgelegd:
- Learning the Java Language (Java)
- Object-Oriented Programming Concepts (Java)
- XML (XML)
Les 1: Een Android-Project maken
Hierin wordt er uitgelegd hoe je nieuwe Android-app Projecten aanmaakt.
Les 2: AndroidManifest
Afhankelijk van de IDE die je gebruikt, zal je project-omgeving er verschillend uitzien. Over het algemeen worden vaak de volgende bestanden automatisch aangemaakt:
- AndroidManifest.xml
- MainActivity.java
- activity_main.xml (of main.xml)
De AndroidManifest is verplicht. Zonder manifest-bestand, kan je de app niet genereren. Als je het bestand opent, ziet het er ongeveer zo uit: <source lang="java">
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" package="com.example.android" android:versionCode="1" android:versionName="1.0"> <application android:allowBackup="true" android:icon="@drawable/ic_launcher" android:label="@string/app_name" android:theme="@style/Theme.App"> <activity android:name="com.example.android.MainActivity" android:label="@string/app_name"> <intent-filter> <action android:name="android.intent.action.MAIN"/> <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER"/> </intent-filter> </activity> </application> </manifest>
</source> De <manifest>-tag heeft 4 atrributen:
xmlns:android
geeft informatie aan over de andere attributen die metandroid:
beginnen.package
geeft het ID van je app. Elke app heeft een ander package-ID. Het package-ID van WhatsApp is bijvoorbeeld 'com.whatsapp' en op de Google Play Store vindt je WhatsApp dus hier: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whatsappandroid:versionCode
is de versie van je app in een getal. Elke keer als het getal groter is dan de vorige versie van de app, dan geeft Google Play Store een melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is.android:versionName
is de versie van je app in een zin, alsandroid:versionCode
125 is, dan is de naam bijvoorbeeld 'Beta 12.5', maar het kan ook iets zijn wat totaal niet lijkt opandroid:versionCode
.
Binnen de <manifest>
-tag staat de <application>
-tag. Ook deze tag heeft een aantal attributen:
android:icon
is een android-pad naar het icoontje van de app.@drawable/ic_launcher
verwijst naar ongeveer de volgende map:/res/drawable/ic_launcher.png
.android:label
is de naam van je app.android:theme
is een thema voor je app.- en wat andere (nu onbelangrijke) attributen.
Binnen de <application>
-tag, staat nu maar 1 andere tag, de <activity>
-tag. Behalve deze tag, kunnen er ook andere tags instaan. Hier staan de belangrijkste op een rijtje:
<activity>
: Een onderdeel van je app die je echt op je scherm ziet.
<service>
: Een achtergrondproces die je niet op het scherm ziet.
<receiver>
: Een onderdeel die kan worden opgestart als er iets op het systeem gebeurt.