OMA: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 57: | Regel 57: | ||
|- | |- | ||
| [[006 Continuiteitsmeter]] || [[file:oma-group2.png]] || [[file:oma-diff1.png]] || oma | | [[006 Continuiteitsmeter]] || [[file:oma-group2.png]] || [[file:oma-diff1.png]] || oma | ||
+ | |- | ||
+ | | [[007 Glimmies]] || [[file:oma-group3.png]] || [[file:oma-diff3.png]] || oma | ||
|} | |} | ||
Versie van 12 dec 2017 om 15:46
Ontwerpen en Maken
In dit overzicht staat wat we allemaal met het vak OMA gaan doen. Je kunt vooruit werken als je wilt. Als je fijnere of betere ideeen hebt dan ben je welkom om ons (J.P. & R) ermee lastig te vallen. Aanvullingen of nog duidelijkere uitleg mag ook natuurlijk!
Eerste serie opdrachten
Deze zijn verzonnen om je een klein beetje te laten snuffelen aan alle apparatuur. Alles bij elkaar werken we hier rond anderhalf kwartaal mee.
Met elke opdracht leer je wat vaardigheden die je de rest van het jaar kunt gaan gebruiken. Als je niet alles afkrijgt is dat niet erg, wat je mist kun je jezelf alsnog aanleren via andere wegen (of vraag een klasgenoot om je te helpen)!
De vaardigheden die wij belangrijk vinden staan eronder.
Useless Box | Solderen, werken met de lasersnijder, werken met een 2D tekenprogramma. |
mBot | Programmeren in Scratch, werken met sensoren. |
3D Design | werken met een 3D tekenprogramma, werken met de 3D printer. |
Paper Circuits | Simpele electronica |
Tweede Serie Opdrachten
Wat is de snelste manier om problemen op te lossen? is een goede denkwijze, veel beter nog is Wat zijn waardevolle problemen op op te lossen en waar vind ik die?
Elke opdracht doe je met een paar mensen, sommige mag je alleen doen. In de tabel staat aangegeven wat wij aanraden. Daar mag je van afwijken, maar kom wel met een goede reden. Let erop dat wij twee dingen willen:
- Dat jij het naar je zin hebt.
- Dat jij wat leert.
Als de groep te groot is, dan lukt het eerste wel maar het tweede veel minder. Als de groep te klein is dan loop je mogelijk eerder vast en is het dus precies omgekeerd.
Zodra je een groepje hebt dan kun je één van de opdrachten kiezen. Lees alles eens goed door en neem er de tijd voor om een actieplan te maken. Wie doet wat? Wat kunnen jullie goed? Is iedereen bezig te houden? Wat moet er nog geleerd worden? Schrijf dit allemaal op en overleg vervolgens met je docent. Zodra alles is goedgekeurd kunnen jullie aan de gang. Tussentijds zullen er ook overlegmomenten zijn tussen de groepen onderling en met je docent erbij om e.e.a. toe te lichten, let dus op elkaar zodat je weet wat iedereen doet en waar jullie in het proces zitten.
Helemaal op het einde lever je een inleverdocument in.
Elke opdracht heeft een eigen Google Drive map waarin eventuele bestanden staan zoals ingeleverde documenten, 3d printer bestanden, foto's, films etc.
Na de eerste paar weken zijn er al opdrachten gevuld. Er zijn opdrachten die maar één keer gedaan konden worden, deze zullen dan komen te vervallen (streep erdoor). Andere krijgen een aanvulling op de opdrachtpagina. Kijk er vooral naar en lees eens wat de andere groep(jes) hebben uitgespookt. Gaandeweg leer je steeds meer dus kan het bijna niet anders dan dat je op een gegeven moment denkt: Dat kunnen wij verbeteren! Dat is mooi want daar leren we allemaal van.
Opdrachten
Naam | Groepsgrootte | Moeilijkheidsgraad | Auteur |
---|---|---|---|
001 Stemblokken | oma | ||
002 Voorbeelddoosje Lasersnijder | oma | ||
003 Dr Bibber | oma | ||
004 CookieCutter | oma | ||
005 Klasbordjes | oma | ||
006 Continuiteitsmeter | oma | ||
007 Glimmies | oma |
Extra Info
Huh? Waarom staat er een kolom Auteur tussen? Simpel, omdat jij misschien ook een goed idee hebt. Schrijf het ongeveer uit net zoals wij dat voor onze opdrachten gedaan hebben en we zetten het erbij, met jou naam natuurlijk. Hoe leuk is het als over een paar jaar leerlingen jouw opdrachten aan het maken zijn!?