MBot-Scratch-Cookbook: verschil tussen versies
Regel 28: | Regel 28: | ||
Tussen de RGB leds kun je een lichtsensor vinden. Hieronder een programma dat de mBot een liedje laat spelen zodra hij in het donker komt te staan. | Tussen de RGB leds kun je een lichtsensor vinden. Hieronder een programma dat de mBot een liedje laat spelen zodra hij in het donker komt te staan. | ||
[[file:mbot-lichtsensor.png]] | [[file:mbot-lichtsensor.png]] | ||
+ | |||
+ | ==Sumo== | ||
+ | Dit is een simpele versie van een programma waarmee je twee mBots tegen elkaar in een cirkel kunt laten sumo worstelen. Het blokje 'Attack' is een apart blok, dat houdt het overzichtelijk. Hoe groter de cirkel is waarin geworsteld wordt, hoe langer de tijd moet zijn waarin de mBot draait als deze de cirkelrand raakt. | ||
+ | [[file:mbot-sumo.png]] |
Versie van 25 nov 2017 om 18:59
Op deze pagina vind je een verzameling hints, tips en truukjes voor de mBot. Sommige voorbeeldjes kun je direct gebruiken, andere laten alleen maar zien hoe iets te gebruiken is.
Lijn Volger
Twee simpele versies van een lijnvolger ter illustratie van meerdere IF lussen of een aantal genestte IF-THEN lussen.
Afstandssensor
De mBot blijft rechtdoor rijden totdat er een voorwerp tot op 15 centimeter genaderd is, dan maakt hij een bochtje en vervolgd zijn pad weer.
Liedje
Een heel kort liedje.
De groene knop
De knop waarbij de welluidende tekst 'Button' staat op de mBot kun je ook gebruiken om hem stop te zetten of juist met iets te laten starten. Een eenvoudige manier van werken is de volgende:
Licht sensor
Tussen de RGB leds kun je een lichtsensor vinden. Hieronder een programma dat de mBot een liedje laat spelen zodra hij in het donker komt te staan.
Sumo
Dit is een simpele versie van een programma waarmee je twee mBots tegen elkaar in een cirkel kunt laten sumo worstelen. Het blokje 'Attack' is een apart blok, dat houdt het overzichtelijk. Hoe groter de cirkel is waarin geworsteld wordt, hoe langer de tijd moet zijn waarin de mBot draait als deze de cirkelrand raakt.